Znamy już zwycięzców konkursu Mądra Książka Roku – edycja 2015! Statuetki Euklidesa zdobyły:
– w kategorii najlepsza książka popularnonaukowa dla dorosłych: „Neandertalczyk. W poszukiwaniu zaginionych genomów„, Prószyński i S-ka
– w kategorii najlepsza książka popularnonaukowa dla dzieci: „Jak zdobyć Nagrodę Nobla?„, Wydawnictwo Muchomor
Przyznano też dwie nagrody dodatkowe:
– nagroda Redaktorów Serwisu Mądre Książki: „Małpa w każdym z nas„, Copernicus Center Press
– nagroda Działu Promocji i Informacji UJ: „Informacja jest piękna„, PWN
Dziękujemy wszystkim uczestnikom i gratulujemy zwycięzcom!
Uroczystość przyznania nagród i wręczenia statuetek wybranym przez Jury zwycięzcom odbyła się 19 kwietnia 2016, w Narodowym Centrum Promieniowania Synchrotronowego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Konkurs organizowali Uniwersytet Jagielloński – w tym strona naukowa www.NAUKA.uj.edu.pl – i Fundacja Popularyzacji Nauki im. Euklidesa.
Partnerami I edycji konkursu byli: Świat Nauki, Noc Książki, Spotlab, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Fundacja Traditio Europae, Egiptologia.pl, Dziennik Internautów, Fundacja dla AGH, Polskie Towarzystwo Wydawców Książek, Popularna Nauka i Radio Kraków.
JURY KONKURSU (edycja 2015)
Prof. dr hab. Stanisław Kistryn – fizyk, Prorektor UJ ds. badań naukowych i funduszy strukturalnych
Dr hab. Anita Szczepanek – antropolog, archeolog, pracownik Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Dr Agnieszka Mączyńska – archeolog, kierownik Działu Wystaw i Edukacji w Muzeum Archeologicznym w Poznaniu
Dr Rafał Toczko – filozof, filolog klasyczny, pracownik Katedry Filologii Klasycznej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Dr Michał Wasilewski – geoarcheolog, pracownik Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Dr Piotr Żabicki – socjolog, popularyzator nauki, pracownik Działu Promocji i Informacji Uniwersytetu Jagiellońskiego
Książki popularnonaukowe to nie tylko kluczowy element sytemu popularyzacji nauki, ale przede wszystkim edukacji. To one dają nauczycielom i rodzicom niepowtarzalną szansę na podsycanie w młodych odkrywcach rodzących się pasji i zainteresowań. Pozwalają poszerzyć wiedzę przekazywaną w szkole i poznać najważniejsze dla ludzkości badania naukowe. Są także znakomitą, kreatywną rozrywką dla dorosłych i źródłem rzetelnej wiedzy o prowadzonych obecnie badaniach naukowych.
(fot. Anna Wojnar)